Ο Σύλβιος Λαχανάς Γεννήθηκε το 1894 και πέθανε το 1966. Ενδέχεται να είναι ο πιο παλιός από τους ηθοποιούς που εμφανίστηκαν στον μεταπολεμικό κινηματογράφο.
Εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1955 στο «Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο» του Αλ. Σακελλάριου. Συμμετείχε στο γλέντι της Παναγιάς της Πλατανιώτισσας όπου ο Τόλης Χάρμας χόρεψε το «Είμαι άνδρας και το κέφι μου θα κάνω». Έκτοτε, οι εμφανίσεις του ήταν πολλές. Περισσότερες και από εβδομήντα.
Η τελευταία του ταινία ήταν το «Ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη» το 1966. Τον εντοπίζουμε σε μια σκηνή, σε μια χαρτοπαιχτική λέσχη, με τη Δέσπω Διαμαντίδου και τον Άλκη Γιαννακά.
Ανάμεσα στις ταινίες αυτές έκανε πολλές άλλες εμφανίσεις, γύρω στις εβδομήντα, άλλες γνωστές κι άλλες άγνωστες. Σίγουρα τον θυμόμαστε όμως να υποδύεται τον περιπτερά στο «Μια ζωή την έχουμε» και να του παραγγέλνει ο Δημήτρης Χορν 1.101.101 και δέκα ασπιρίνες και ως συνομιλητή του Παντελή Ζερβού στο καφενείο, στον Πλάτανο, στην ταινία «Η θεία απ’ το Σικάγο».
Είναι ο σερβιτόρος που θα δώσει τις πληροφορίες για την Βιβή, στην Ελένη Ζαφειρίου. “Η καφετζού”
Είναι ο ζητιάνος στο «Αμαξάκι» που ζητά ελεημοσύνη και η σαλεμένη αρχόντισσα του δίνει μια χούφτα κουμπιά, νομίζοντας ότι τον ελεημονεί.
Ως περιπτερά τον εντοπίζουμε και στο «Αλλοίμονο στους νέους». Σε μια από τις αρχικές σκηνές του φιλμ όπου ο γιατρός (Γιώργος Βελέντζα) τηλεφωνεί στο σπίτι του Χορν, στην Κηφισιά.
Εμφανίζεται και στο “Τύφλα νά ‘χει ο Μάρλον Μπράντο”. Είναι ο κυριούλης που παντρεύτηκε την 27χρονη και θέλει τη βεβαίωση του γάμου από τον καλό μας Θανάση.
Οι εμφανίσεις του Λαχανά είναι άνισες. Περάσματα, μικρά ρολάκια και λίγες, μικρές ατάκες. Ο,τι του έδιναν το δεχόταν και υπηρετούσε με το σουλούπι και τη φυσιογνωμία του τις ταινίες.
Δεν τον εντοπίζουμε σε Αθηναϊκές παραστάσεις. Αυτό σημαίνει πως εργάστηκε για πολλά χρόνια στα μπουλούκια.
Από το 1948 από το αρχείο του ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ ξετρυπώσαμε ένα πρόγραμμα. Πρόκειται για την υπέροχη κωμωδία εις τρεις πράξεις, όπως αναφέρει, με τον τίτλο «Ο κύριος πρόεδρος». Στην «υπέροχη» αυτή κωμωδία, όπως διαπιστώνουμε όχι μόνο πρωταγωνιστεί αλλά έχει γράψει ο ίδιος και το έργο.
Είναι ο “αθόρυβος” συνήγορος του Δημ. Παπαμιχαήλ στο “Τεμπελόσκυλο”
Στα τέλη της δεκαετίας του 50 θα τον βρούμε στο θίασο του Δημήτρη Μυράτ σε δύο πολυπρόσωπα έργα. Στο «Κράτος του Θεού» αλλά και στην «Υπόθεση Ντρέιφους» του Μανόλη Σκουλούδη.
Συνεπώς δεν πρόκειται για κάποιον κομπάρσο που προέκυψε στον Ελληνικό κινηματογράφο από το πουθενά. Έχει παρουσία στο θέατρο επί δεκαετίες, έστω και στο μπουλούκι. Το μπουλούκι που κρατούσε αναμμένη τη λαμπάδα του θεάτρου απ’ άκρη σ’ άκρη της χώρας, σε κάθε απομακρυσμένο χωριό της Ελλάδος.
Και το μπουλούκι είχε τους δικούς του αξιακούς κώδικες. Είχε τους δικούς του πρωταγωνιστές και τις δικές του ντίβες. Ηθοποιοί σαν τον Λαχανά, ενδέχεται να ήταν πρωταγωνιστές στην αφανή αυτή θεατρική λαμπαδηφορία. Ηθοποιοί που στην Αθηναϊκή πιάτσα ήταν άγνωστοι, αλλά στην περιφέρεια μεγαλουργούσαν.
Οι σκηνοθέτες του κινηματογράφους μας που σχεδόν όλοι προέρχονταν από το θέατρο, γνώριζαν πολύ καλά τα πρόσωπα του «παλιού θεάτρου» της τότε, προπολεμικής πιάτσας. Κι όταν χρειάστηκαν κάποια ρολάκια, δύο τρεις ατάκες, έπαιρναν ηθοποιούς όπως τον Σύλβιο Λαχανά.
Ανθρώπους δηλαδή που ήταν ηθοποιοί και όχι κομπάρσοι και που μπορούσαν επάξια να σταθούν για τις τρεις αυτές ατάκες μπροστά στο φακό. Τους απέδιδαν τιμή με τον τρόπο αυτόν.
Ο Σύλβιος Λαχανάς υπηρέτησε το Ελληνικό σινεμά μέσα από τέτοιες εμφανίσεις. Ήταν ο ηθοποιός που κάλυπτε δύο κινηματογραφικές ανάγκες: το μπούγιο και τις σφήνες. Όποια σκηνή χρειαζόταν πλήθος, μέσα ήταν ο Λαχανάς.
Κι επίσης όπου τραγουδούσε ο ηθοποιός ή κάποιος τραγουδιστής και θέλαμε «σφήνα» στο πρόσωπο ενός θαμώνα, πάλι τον Λαχανά βλέπαμε, όπως στον «Γυναικά» του Νίκου Τσιφόρου όταν τραγουδά η Μπέμπα Κυριακίδου ή στο «Μια λατέρνα μια ζωή» όταν τραγουδά ο Ορέστης Μακρής παίζοντας τη λατέρνα του και ο Λαχανάς, «κοπανά» τα ποτηράκια του.
Ο Σύλβιος Λαχανάς έφυγε το 1966 αφήνοντας πίσω του ένα «μωσαϊκό» τέτοιων εμφανίσεων, που μπορεί στην εποχή τους να πέρασαν αδιάφορα, αλλά σήμερα, με την δυνατότητα που έχουμε να βλέπουμε και να ξαναβλέπουμε τις ταινίες, τα εντοπίζουμε και του αποδίδουμε τα εύσημα που του αξίζουν.
Πηγή: mixanitouxronou.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπ' όψιν ότι:
Δεν επιτρέπονται τα Greeklish (Ελληνικά με λατινικούς χαρακτήρες).
Το σχόλιό σας θα πρέπει να είναι σχετικό με το θέμα.
Δεν επιτρέπονται οι προσωπικοί προσβλητικοί χαρακτηρισμοί.
Χρήση πολλαπλών λογαριασμών και ψευδώνυμων, που έχουν ως σκοπό να οδηγήσουν στην παραπλάνηση των συνομιλητών, δεν είναι κάτι το αποδεκτό.
Σχολιασμός με συνεχή παράθεση έτοιμων μεγάλων κειμένων («σεντόνια») άλλων ιστοσελίδων και καταιγισμό εξωτερικών συνδέσμων, δεν βοηθά στην ομαλή εξέλιξη της συζήτησης.
Με βάση τα παραπάνω, η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα διαγραφής, ή τροποποίησης σχολίων, που αντιβαίνουν στο περιεχόμενό τους, χωρίς καμμία άλλη προειδοποίηση και χωρίς καμμία υποχρέωση παροχής περαιτέρω εξήγησης ή διευκρίνισης. Επιπλέον, η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα αποκλεισμού από τις συζητήσεις, των σχολιαστών που υποτροπιάζουν.
Συνιστάται ιδιαίτερα, να σχολιάζετε αφού προηγουμένως έχετε συνδεθεί μέσω κάποιας από τις διαθέσιμες υπηρεσίες (Disqus [προτείνεται], Facebook, Twitter, Google). Έτσι, θα έχετε καλύτερο έλεγχο επί των σχολίων σας.